Skip to main content

Grundprinciper & certifikat

Grundprinciper

Kvalitet

Våra kunder ska kunna lita på att vi levererar i rätt tid och med rätt kvalitet.

Vi följer dessa punkter för att tillgodose våra kunders behov i varje enskilt uppdrag:

  • Inför beställning.

Vi analyserar krav- och behovsbilden och dokumenterar resultatet.

  • Produktion.

Vi gör en arbetsplan som vi uppdaterar kontinuerligt. Vi har regelbundna interna avstämningar och strävar efter att snabbt kommunicera problem eller förändringar som rör uppdraget till kunden.

  • Leveranser.

Vi gör en checklista inför leverans och vi gör alltid minst en interngranskning innan leverans till kunden.

  • Kompetens.

Genom vår erfarenhet och kompetens bidrar vi till att tillgodose krav och behov som ibland är okända för kunden men som är nödvändiga för ett lyckat uppdrag.

  • Mervärde.

Vårt mål är att alltid leverera tjänster med hög kvalitet som motsvarar och gärna överträffar våra kunders förväntningar. T.ex. genom att påtala risker för person-, miljö- eller egendomsskador även när vi inte ansvarar för systemsäkerhet och uppmärksamma förbättringsmöjligheter i underhållslösningar även när vi inte ansvarar för underhållsberedning.

  • Kontinuerlig utbildning av personal.

Vi strävar efter att alltid utvecklas och alltid kunna erbjuda den bästa kompetensen. Våra anställda uppmuntras även till personlig utvecklig och får studera på arbetstid när tiden medger det.

  • Flexibilitet.

Vi är flexibla både vad gäller typ av uppdrag, arbetstider och andra önskemål. Anställda planerar sin arbetstid med hänsyn till egna önskemål och kundens behov.

  • Samarbeten.

Vi väljer i första hand samarbetspartners som har kvalitetsprinciper som vi kan stå bakom.

Miljö

Vi tycker att det är viktigt att vara med och kämpa för miljön och arbetar ständigt för att bli bättre. Vårat mål är att alltid ta största möjliga miljöhänsyn.

Företagets Communication on Progress (COP) är vårt miljöaspektsregister och ligger till grund när vi tar fram våra miljömål och när vi gör inköp. Vi uppdaterar COP varje år och använder aktuella mallar från Sverigesmiljömål.se som drivs av Naturvårdsverket i samarbete med Boverket, Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket, Kemikalieinspektionen, Skogsstyrelsen, Sveriges geologiska undersökning, Strålsäkerhetsmyndigheten samt länsstyrelserna. Vi kommer fram till och jobbar med våra miljöaspekter via vår handlingsplan.

Vi följer dessa punkter för att ha så liten negativ påverkan på miljön som möjligt:

  • Produktiv verksamhet.

En viktig del av vår verksamhet är att alltid verka för att våra uppdrag bidrar till minsta möjliga belastning på miljön. Det kan t.ex. handla om vilka underhållslösningar och -metoder vi föreslår eller att vi påtalar vikten av att ta fram återvinningsmanualer. Vi uppmuntrar kontakter att välja elektroniska lösningar framför tryckta när det är möjligt.

  • Avfall.

Vi producerar så lite avfall och matsvinn som möjligt och källsorterar när det går.

  • Inköp.

Vid samtliga inköp tar vi största möjliga miljöhänsyn. Det gäller såväl elektronik som möbler och kontorsmaterial m.m. Vi tittar t.ex. på garantitider, materialval, miljömärkning och innehåll av kemikalier och mikroplaster. Vi köper lakto-ovo-vegetarisk kost vid fika och luncher när det är möjligt.

  • Resor.

Vi reser så lite som möjligt och väljer det miljövänligaste alternativet. Vi utnyttjar i första hand möjligheter till elektroniska möten och kontakter. Vårt dagliga arbete kan oftast ske på distans och vårt kontor har gångavstånd till affärer, lunchställen och kollektivtrafik.

  • Lokaler.

Vi hyr kontor på ett kontorshotell med gemensamma kök-, toalett- och mötesutrymmen för att inte ha onödigt stora lokaler. Belysning och ventilation går på timer och är inte på i onödan. Lokalen är försedd med utrustning för solenergi. Vi stänger av datorer, belysning och annan elektrisk utrustning när den inte används.

  • Hjälpa andra att hjälpa.

Ett mål är att varje år sponsra ett projekt som vi tycker gör en god insats för miljön. År 2023 valde vi att ge en julgåva till WWF.

  • Omvärldsbevakning.

Vi gör regelbundna utvärderingar för att säkerställa att vi minst följer aktuella lagar och bindande krav.

  • Samarbeten.

Vi väljer i första hand samarbetspartners som har miljöprinciper som vi kan stå bakom.

Etik

Det är viktigt för oss att ta samhällsansvar och att arbeta aktivt för att främja allas lika rättigheter och möjligheter.

Vi följer dessa punkter för att upprätthålla en hög etisk nivå:

  • Mänskliga rättigheter.

Vi strävar efter att respektera mänskliga rättigheter och att uppmärksamma och hantera negativ inverkan på mänskliga rättigheter i samarbeten med kunder, leverantörer och andra kontakter.

  • Antikorruption.

Vi tar inte emot mutor och mutar inte andra. Vi ger och tar bara emot gåvor i en omfattning som utgör normal artighet i affärssammanhang.

  • Konsumtion.

Vid samtliga inköp tar vi största möjliga etiska hänsyn. När det är möjligt väljer vi fairtrade-märkta produkter.

  • Jämlikhet.

Vi vill behandla alla på ett rättvist och korrekt sätt oberoende av t.ex. kön, etnisk tillhörighet, trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning, ålder, utbildning, värderingar och familjesituation.

  • Dataskydd.

Vi strävar efter att uppfylla kraven i dataskyddsförordningen. Vi har inga kund- eller leverantörsregister utom det som krävs för att följa bokföringslagen. Vi sparar e-post som skickas till eller från oss så länge det kan vara till nytta för pågående uppdrag. Om något e-postmeddelande innehåller känsliga personuppgifter t.ex. om hälsa eller politiska åsikter raderar vi det omedelbart.

  • Säkerhetsskydd.

Säkerhetsprövningar genomförs enligt kundens krav.

  • Datasäkerhet.

Vi strävar efter att använda oss av säkra tjänster för lagring och delning av filer.

  • Äganderätt.

Vi tycker att det är viktigt att respektera äganderätt som t.ex. upphovsrätt och patent. Vi strävar också efter att uppmärksamma andra om detta i samarbeten med kunder, leverantörer och andra kontakter.

  • Sekretess.

Vi hjälper gärna kunder och andra kontakter att vid behov ta fram sekretessavtal (non disclosure agreement eller confidential disclosure agreement eller liknande). Även i uppdrag där vi inte skriver sekretessavtal är vi försiktiga med att dela med oss av information utanför uppdraget.

Certifieringar

Loka textkonsult är sedan 2023-08-23 certifierade enligt ISO 9001:2015 (kvalitet) och ISO 14001:2015 (miljö).

certifikat-loka-textkonsult-ckm-9825-20230823-1

Några av våra kunder och samarbetspartners

Våra kunder och samarbetspartners är både små och stora, civila och militära, privatpersoner och myndigheter. Några exempel på våra kunder och samarbetspartners:

Ta första steget

Vi hjälper er att ta ert budskap till nästa nivå